Wybierz swoją aktywność - dla każdego coś dobrego


17.11.2017

Jedną z podstawowych korzyści, jaką daje nam sport, jest mniejsze prawdopodobieństwo zapadnięcia na wiele chorób. Dodatkową korzyścią z podejmowania aktywności fizycznej jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała. Podczas ćwiczeń nasila się szybkość spalania kalorii, co wpływa na redukcję tłuszczu i trwałe osiągnięcie idealnej sylwetki.

Aby czerpać przyjemność z ćwiczeń, ważne jest odpowiednie dobranie zajęć sportowych - nie tylko do naszych fizycznych możliwości, ale także do preferencji i osobowości. Dlatego też dla osób spokojnych i precyzyjnych lepsze będą zajęcia jogi, zaś dla osób odczuwających nadmiar energii milsze będą aerobik, siłownia, bieganie, rower lub wspinaczka.


Jazda na rowerze

Jazda rowerem może być czystą rekreacją, a przy tym sposobem na dotarcie do celu. Regularne przejażdżki (3–4 razy w tygodniu) pozwalają bowiem obniżyć poziom „złego” cholesterolu i podwyższyć „dobrego”. Równy, jednostajny wysiłek sprawia, że zwiększa się pojemność płuc, krew jest dotleniona, a serce lepiej pracuje. Dzięki temu poprawia się ogólna wydolność organizmu. Wzrasta wytrzymałość i siła mięśni (szczególnie łydek i ud). zwiększa pojemność płuc, sprawia, że krew jest bardziej bogata w tlen, a serce pracuje dużo lepiej, chroni przed miażdżycą, powoduje wzrost wytrzymałości mięśni, Stajemy się bardziej odporni na zmęczenie, bo organizm przyzwyczaja się do większego wysiłku fizycznego. Podnosi się poziom endorfin (hormonów szczęścia) i lepiej znosimy sytuacje stresowe.


Jednocześnie zwiększa się zapotrzebowanie na energię, zaczynamy więc spalać jej zapasy zgromadzone w tkance tłuszczowej i chudniemy. Ale aby rower rzeczywiście dał taki efekt, przejażdżka musi trwać trochę dłużej niż pół godziny. Dlaczego? Mięśnie zużytkowują dwa rodzaje paliwa: glukozę i kwasy tłuszczowe. W pierwszych minutach jazdy mięśnie korzystają z własnych zapasów glukozy. Ale już po 30 minutach zużywane są zapasy glukozy z wątroby i zaczyna być spalany tłuszcz. Wybierając rower jako swój środek transportu, decydujesz się jednocześnie na pewien styl życia, ekologiczny i zdrowy. Udowadniasz ponadto, że sprawy środowiska nie są ci obojętne.


Dzięki rowerowym wycieczkom staniesz się bardziej odporny na zmęczenie, a do tego dużo lepiej zniesiesz sytuacje stresowe. W dodatku jazda na rowerze da ci możliwość obcowania z naturą, wyciszenia się i prawdziwego odprężenia. I co ważne – jest odpowiednim rodzajem ruchu dla każdego, niemal bez ograniczeń. Jedynymi przeciwwskazaniami do jazdy na rowerze są poważne schorzenia układu krążenia oraz zaawansowana choroba stawów i kręgosłupa. Pobudzone do pracy mięśnie potrzebują więcej paliwa, pobierają więc zapasy energii z komórek tłuszczowych. To powoduje, że normalizuje się poziom cukru we krwi. Dlatego z rowerem koniecznie powinny zaprzyjaźnić się osoby chore na cukrzycę (wysiłek zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, dzięki czemu pacjent może stosować mniejsze jej dawki) lub nią zagrożone. Rower zalecają również kardiolodzy jako doskonały "lek" chroniący przed miażdżycą. Wystarczy cztery razy w tygodniu pojeździć przed 30-40 minut, by beż żadnych tabletek nie tylko obniżyć poziom "złego" cholesterolu (LDL), ale też podwyższyć poziom "dobrego" (HDL). Jazda na rowerze - efekty to nie tylko skuteczne spalanie kalorii, ale też walka z cellulitem. Regularne treningi rowerowe pomagają redukować tkankę tłuszczową na udach, biodrach oraz brzuchu. Ponadto, spokojna jazda na rowerze w zrównoważonym tempie jest bardzo dobra dla serca. Wspomaga je ciągłym dopływem tlenu, gdyż w wyniku wysiłku fizycznego krążenie przyspiesza, a ciśnienie tętnicze spada. W ten sposób zmniejsza się prawdopodobieństwo wystąpienia zawału lub choroby niedokrwiennej serca.

Bieganie

Bieganie, jak każda aktywność fizyczna, poprawia naszą kondycję, zdrowie i samopoczucie. Na dodatek to aktywność, która nie wymaga od nas drogiego sprzętu i można uprawiać ją dosłownie wszędzie. Bieganie to najprostsza, najbardziej naturalna forma ruchu dla zdrowia. Daje najlepsze rezultaty i - co najważniejsze - niewiele kosztuje. Dzięki joggingowi zmniejszysz ryzyko chorób serca i układu krążenia, Biegając, możesz zapobiegać osteoporozie, cukrzycy, chorobom serca, nowotworom, nerwicom, depresji i wielu innym cywilizacyjnym zmorom.


Systematyczne bieganie ma pozytywny wpływ na wzmocnienie serca i układu krążenia. Ten najbardziej pracowity organ wykonuje średnio 70 skurczów na minutę, przepompowując w tym czasie 5-7 litrów krwi, czyli w ciągu godziny 4200 uderzeń i 400 litrów przepompowanej krwi, a dziennie – aż 100 000 uderzeń! I tak dzień po dniu, bez najmniejszej przerwy. W ciągu 70 lat kurczy się 2,5 miliarda razy i przepompowuje około 180 000 litrów krwi. Energia, jaką wyzwala w ciągu życia serce człowieka, zdolna byłaby wyrzucić go na księżyc. Jak każdy inny mięsień, serce musi być trenowane, aby dobrze funkcjonowało. Jego objętość u osoby niewytrenowanej to średnio 600-700 cm3, natomiast wysportowanej - 1000-1400cm3. Te statystyczne dane przekładają się na skuteczność pracy serca i paradoksalnie pokazują, że serce osoby nie wytrenowanej musi się więcej napracować, żeby przepompować taką samą ilość krwi.


Wytrenowany mięsień sercowy ma nie tylko mniej pracy z powodu swojej większej wydolności, ale dodatkowo przerwy między poszczególnymi skurczami są dłuższe (40-60 uderzeń na minutę, a nie 70-80), dzięki temu w międzyczasie serce ma czas na pełne dokrwienie, co jest szczególnie ważne w trakcie wysiłku. Nie mówiąc już o tym, że wydolne serce znacznie lepiej potrafi ukrwić cały organizm. Ludzie uprawiający systematycznie bieganie rzadko chorują, przeziębieniom i infekcjom ulegają rzadziej i łagodniej je znoszą. Szczególnie, gdy bez względu na pogodę biegają na świeżym powietrzu. To uodparnia organizm, hartuje go i poszerza tolerancję na gwałtowne zmiany ciśnienia atmosferycznego. Dzięki temu maleje podatność na depresję oraz złe samopoczucie, powodowane zmianami pogody. Systematyczny trening oddziałuje na organizm bardzo kompleksowo. W jego wyniku, już po kilku tygodniach zaobserwować możesz niższe tętno spoczynkowe (w bezruchu), obniżone ciśnienie tętnicze, spadający poziom cholesterolu, znacznie zwiększoną wydolność organizmu, a to dopiero początek. Twój układ mięśniowy i kostny staje się znacznie mocniejszy – ruch, jak nic innego, idealnie zabezpiecza ten ostatni przeciw osteoporozie, na którą szczególnie narażone są panie. W wyniku biegania następuje obciążanie kości. Te obciążenia mają zbawienny wpływ na ich mineralizację i odnowę. To w wyniku bezruchu kości stają się słabe i kruche. Biegacze znacznie rzadziej zapadają na chorobę wieńcową. Wynika to z prostego powodu - mają niższe ciśnienie tętnicze, są znacznie mniej „otłuszczeni”. Właśnie to otłuszczenie, w głównej mierze u mężczyzn przejawiające się wypełnieniem jam ciała, otoczeniem narządów tłuszczem – jest głównym ich zagrożeniem – a biegacze w pierwszej kolejności pozbywają się właśnie tego balastu. Stąd te efekty nie są od razu widoczne. Udowodniono w badaniach, że ciśnienie krwi może być o kilkadziesiąt procent niższe w przypadku osoby biegającej. W walce z nadciśnieniem, zrzucenie 3-5 kilogramów, może znacząco obniżyć poziom ciśnienia

Regularne bieganie: dotlenia mózg, podnosi wytrzymałość, przeciwdziała depresji, chroni przed chorobą wieńcową, spala kalorie - w przypadku treningów interwałowych nawet przez długi czas po wysiłku.


Joga

Joga to ćwiczenia dla każdego, niezależnie od wieku czy sprawności fizycznej. Poziom trudności można dostosować do indywidualnych możliwości danej osoby. Joga jest zespołem ćwiczeń fizyczno-umysłowych, mającym na celu relaks, rozluźnienie umysłu i ciała. Poprzez praktykowanie jogi kształtujemy postawę, a stawy zyskują większą sprężystość. Joga to zarówno odpoczynek dla Twojego umysłu, jak i ćwiczenia dla ciała. Regularne ćwiczenia pozwalają zachować zdrowie, ponieważ wspierają funkcjonowanie wielu układów organizmu. Obecnie jest ponad 100 różnych odmian jogi, a większość zajęć składa się z takich elementów, jak:

  • ćwiczenia oddechowe
  • medytacja
  • różne asany (czyli pozy)
  • rozciąganie i wzmacnianie grup mięśni i ścięgien.

Joga ma mnóstwo pozytywnych działań na organizm człowieka. Pozwala zmniejszyć ból pleców, pozbyć się bólów głowy i zespołu cieśni nadgarstka (na który cierpi coraz więcej osób). Joga obniża także ciśnienie krwi i zmniejsza bezsenność. Według lekarzy, joga daje jeszcze więcej korzyści na organizm człowieka:

  • zwiększa elastyczność ciała
  • wzmacnia siłę mięśni i witalność
  • poprawia metabolizm
  • przyczynia się do spadku masy ciała
  • poprawia pracę serca i układu krążenia
  • poprawia zdolność organizmu do ćwiczeń


Wspinaczka

Choć ten rodzaj sportu jest jednym z bardziej wymagających, a do jego uprawiania potrzebujemy silnych mięśni rąk oraz dobrej kondycji fizycznej, to cieszy się rosnącą popularnością. Wspinaczka pozwala spalać kalorie, odstresować się, a przy tym dostarcza wielu wrażeń. Innymi ważnymi zaletami jest to, że wspinaczka:

  • poprawia elastyczność ciała,
  • rozwija mięśnie,
  • poprawia koordynację.


Mimo iż wspinaczka jest sportem bardzo modnym, nie każdy jest w stanie ją trenować, ponieważ wymaga ona określonych predyspozycji. Jednak dla osób, które podejmą to wyzwanie wspinaczka jest znakomitą i interesującą formą treningu – nie tylko fizycznego, ale i psychicznego.

Wspinaczka ściankowa jest odmianą wspinaczki sportowej, do której oprócz niej zaliczają się różne odmiany wspinaczki w terenie, np. na obiektach miejskich, skałkach czy w górach, które są zaliczane do sportów ekstremalnych. Dlatego wybierając tę dyscyplinę sportu nie powinno się kierować wyłącznie ani modą, ani chęcią zaimponowania innym, lecz jej faktycznym zaletami, których jest wystarczająco wiele, by wspinaczkę polubić.


Dla osób, które opanowały już podstawy wspinaczki ściankowej, organizowane są zawody wspinaczkowe, które stanowią niewątpliwie okazję do sprawdzenia własnych umiejętności i zmierzenia się z innymi. Wspinaczka ściankowa wymaga określonych predyspozycji, ale ma także liczne zalety. Jest przede wszystkim sportem stosunkowo bezpiecznym (oczywiście, jeżeli będzie się przestrzegać zasad bezpieczeństwa). Nie wymaga początkowo dużych inwestycji – płaci się za czas spędzony na ściance, a potrzebny do wspinaczki sprzęt można wypożyczyć na miejscu. Podczas treningu na ściance spala się około 530 kcal na godzinę, ćwiczy różne partie mięśni i koordynację ruchów. Oprócz pozytywnego wpływu wspinaczki na kondycję fizyczną organizmu, działa ona pozytywnie na psychikę – uczy koncentracji, dążenia do celu i pozwala rozładować stres.


Taniec

Modną formą rekreacji ruchowej dla osób w każdym wieku jest taniec. Oferuje on aktywność fizyczną tym, którzy nie czują się sportowcami. Taniec pozwala uzyskać i utrzymać formę, poprawia elastyczność ciała oraz ułatwia poznanie własnego ciała, poprawiając postawę i równowagę . Taka forma aktywności umożliwia również poznawanie nowych ludzi, którzy posiadają podobne zainteresowania - w ten sposób taniec pomaga budować umiejętności społeczne. Poprzez taniec zwiększamy także pewność siebie. taniec wpływa na nasze zdrowie emocjonalne, psychiczne, fizyczne i nasz ogólny stan zdrowia. Taniec jest idealną formą aktywności dla osób z wysokim ryzykiem chorób układu krążenia. Pewne badania przeprowadzone we Włoszech wykazały, że u osób z niewydolnością serca, które jako formę rehabilitacji wybrały taniec, znacząco poprawił się stan zdrowia serca, podobnie jak oddychanie i ogólna jakości życia – i to nawet bardziej, niż u ludzi, którzy jeździli na rowerach lub regularnie biegali. Jak się okazuje, jedną z zalet tańca jest to, że pomaga wyleczyć się z łagodnej depresji i zwiększa pewność siebie. Depresja staje się coraz większym problemem zarówno wśród młodzieży, jak i wśród dorosłych w każdym wieku. Taniec pomaga również zwiększyć pewność siebie. Za każdym razem, gdy uczymy się nowego kroku, występuje u nas wzrost poziomu zaufania do samego siebie, a także poziom naszej energii. Taka pewność siebie ma swoje odzwierciedlenie w wszystkich aspektach życia. Badanie, dla New England Journal of Medicine, przeprowadzone tylko na osobach w podeszłym wieku wykazało, że taniec często pomagał zmniejszać skutki choroby Alzheimera i innych form demencji. Może również zwiększyć jasność umysłu u osób w każdym wieku. Co ciekawe, okazało się, że osoby z chorobą Alzheimera są w stanie przypomnieć sobie zapomniane momenty w życiu, kiedy tańczą do muzyki, którą znali wcześniej.


Sport daje nam więc wiele korzyści zdrowotnych, polepsza nasz nastrój, pomaga utrzymać szczupłą sylwetkę, a nawet poprawia naszą zdolność komunikowania się w grupie. Każdy z nas jest inny, każdy ma inną osobowość, inne zainteresowania i upodobania. Mimo to w kwestii sportu każdy może znaleźć coś dla siebie, ponieważ dziedzin i dyscyplin istnieje bardzo wiele.


Źródła:

https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-sport-to-zdrowie-i-nie-tylko

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/zajecia-i-treningi/zdrowotne-zalety-jazdy-na-rowerze_35138.html

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/bieganie/bieganie-korzysci-dla-zdrowia_35429.html

https://krokdozdrowia.com/taniec-wiesz-daje-korzysci/

 

 

 

wróć do listy newsów
Udostępnij: