Sok z buraka - sposób na poprawę wyników sportowych


27.09.2017

Cudowne właściwości soku ze świeżego buraka ćwikłowego to odkrycie, które już wkrótce może stać się powszechnym sposobem podnoszenia wydolności wśród sportowców. Zawarte w nim związki zwane nitratami w końcowym efekcie skomplikowanego mechanizmu działania, powodują rozszerzenie światła naczyń tętniczych oraz żylnych. Dzięki temu nasze serce staje się bardziej ukrwione, a mięśnie potrzebują mniejszej ilości tlenu podczas intensywnego wysiłku fizycznego.


Korzyści ze spożywania soku z buraków


1. Zmniejszone ciśnienie krwi.
2. Mniejsze zużycie tlenu w trakcie uprawiania sportu.
3. Zwiększone moc i tolerancja na wysiłek fizyczny.
4. Lepszy czas reakcji.
5. Zwiększona zdolność do podejmowania decyzji.
6. Lepsza regeneracja mięśni.


Cudowne właściwości soku z buraka potwierdzają testy w badaniach z udziałem biegaczy, pływaków, kolarzy, czy sportowców innych dyscyplin wytrzymałościowych.Sok z buraka – niweluje zmęczenie i podnosi efektywność treningu


Ciekawe doświadczenie przeprowadził zespół naukowców z Wielkiej Brytanii. Oprócz badania wpływu soku z buraka na zdolność wysiłkową, postanowili także sprawdzić, czy wpływ ten spowodowany jest rzeczywiście przez azotany, czy może zachodzi on dzięki pozostałym zawartym w soku substancjom. W badaniu wzięli udział aktywni fizycznie mężczyźni, którzy wykonywali wysiłek testowy składający się z marszu i biegu o różnej intensywności (poniżej i powyżej progu wentylacyjnego). Wysiłek wykonywany był w trzech konfiguracjach:
-bez wcześniejszej suplementacji sokiem z buraków (kontrola),
-po sześciodniowej suplementacji
-oraz po również sześciodniowej suplementacji sokiem z buraków, z którego usunięto wcześniej azotany.


Wyniki pokazują, że jedynie gdy stosowana była suplementacja sokiem z buraków zawierającym azotany obserwowano obniżenie skurczowego ciśnienia krwi, zmniejszenie o ok. 7% zapotrzebowania na tlen podczas wysiłku fizycznego oraz wydłużenie o ok. 15% czasu trwania wysiłku do odmowy. W przypadku wysiłku o intensywności poniżej progu wentylacyjnego zapotrzebowanie na tlen było mniejsze o 12-14%. Badanie to pokazuje, że pozytywny fizjologiczny efekt soku z buraków rzeczywiście spowodowany był wysoką zawartością azotanów.


Naukowcy z Uniwersytetu w Exeter wykazali, że picie soku z buraków może pomóc zawodowym kolarzom w skróceniu czasu przejazdu określonego dystansu. Jest to pierwszy eksperyment, który wykazał, napój ten może skutecznie działać w symulowanych warunkach wyścigowych. W eksperymencie wzięło udział 9 kolarzy, którzy ścigają się w klubach. Zawodników poproszono o przejechanie na czas dwóch dystansów – ponad 4 km i 16,1 km. Przed każdym przejazdem zawodnikom podano sok z buraków. Nie powiedziano im jednak, że raz piją normalny sok z buraków, a raz placebo.

Naukowcy monitorowali pułap tlenowy VO2 sportowców (ilość tlenu zużytego przez organizm) w trakcie przejazdu, aby upewnić się, że kolarze dają z siebie wszystko za każdym razem.Badania wykazały, że gdy sportowcy pili zwykły sok z buraków, ich siła (mierzona w watach) była wyższa dla takiego samego poziomu wysiłku, co sugeruje, że ich mięśnie i układ krwionośny pracowały z większą skutecznością. Średnio kolarze byli szybsi o 4 sekundy (2,8%) na dystansie 4 km i o 45 sekund (2,7%) na dystansie 16,1 km.Sok z buraków jest naturalnym źródłem azotanu, który jest uważany za aktywny czynnik wpływający na osiągnięcia sportowców.


Burak zawdzięcza swoje dopingujące właściwości azotanom – związkom, które powodują rozszerzenie naczyń krwionośnych. Powoduje to wzrost ukrwienia serca oraz spadek ilości tlenu potrzebnego do pracy mięśni podczas intensywnego wysiłku. Dzięki temu możemy wydłużyć czas aktywności fizycznej i trenować z większym obciążeniem, co w dłuższej perspektywie pozwala osiągać lepsze wyniki sportowe. Okazało się, że spożywanie dziennie 0,5l soku z buraka (co odpowiada ok. 6 mmol NO3-/dzień) wpływa nie tylko na obniżenie ciśnienia skurczowego, ale także obniża koszt energetyczny wysiłku fizycznego poprzez zmniejszenie pochłaniania tlenu oraz wydłuża czas wykonywania wysiłku fizycznego. Efekt ten widoczny jest szczególnie w wysiłkach o większej intensywności, ale pojawiły się doniesienia mówiące o poprawie również zdolności do wysiłków o średniej intensywności. Oprócz azotanów sok z buraka zawiera także inne cenne związki, tj. betainę, rezweratrol czy antyoksydanty. Betaina jest aminokwasem stosowanym w leczeniu chorób układu krążenia, mogącym także wpływać na poprawę siły i mocy mięśniowej. Rezweratrol z kolei jest polifenolem, który między innymi bierze udział w stymulacji powstawania mitochondriów. Antyoksydanty stanowią obronę przed wolnymi rodnikami powstającymi w organizmie na skutek stresu, którym jest także i wysiłek fizyczny. Dowiedziono, że regularne picie tego soku zwiększa wytrzymałość oraz pozwala dłużej trenować. Jesteśmy mniej zmęczeni, mamy więcej czerwonych krwinek, więc lepiej nam się oddycha.


Burak polecany jest także w walce z nadciśnieniem, może też obniżać tętno spoczynkowe. Buraki zawierają również dużo kwasu foliowego i mnóstwo minerałów takich jak żelazo, wapń, magnez, potas, mangan, sód, miedź, chlor, fluor, cynk, bor, lit, molibden, kobalt.


Badacze przekonują, że takiego efektu nie da się uzyskać przy użyciu innych dostępnych środków, dlatego sok buraczany już wkrótce może zapoczątkować prawdziwą rewolucję, stając się powszechnie stosowanym napojem w sportach wytrzymałościowych. Na pewno warto przetestować jego właściwości na własnej skórze i wpleść szklankę soku do codziennego jadłospisu. Tym bardziej, że oprócz poprawy wydolności, buraki są także cennym źródłem witamin (A, B1, B2, C, E) oraz minerałów (wapń, żelazo, fosfor, magnez).


Ale możliwości łączenia buraka z różnymi owocami i warzywami są właściwie nieograniczone, wszystko zależy od naszej wyobraźni. Rosyjski biochemik Michał Tombak poleca łączenia buraka z jabłkiem w proporcji 1:4, by wydobyć maximum korzyści  i rzeczywiście taki sok jest też bardzo smaczny.

 

Źródła:

https://bieganie.pl/?show=1&cat=27&id=4694

http://www.adamigloria.pl/zdrowie/burak-i-jego-korzysci-dla-zdrowia/

http://wformie24.poradnikzdrowie.pl/odzywianie/legalny-doping-naturalne-sposoby-na-zwiekszenie-wydolnosci-i-poprawe-w_42589.html

 

 

wróć do listy newsów
Udostępnij: